Stresscounseling

Wat is Stress-counseling?

Om met counseling te beginnen: Een counselor is een coach of therapeut die op zoek gaat naar patronen bij de cliënt. Een mens heeft geen last van eenmalig ongewenst gedrag of eenmalige negatieve gedachten. Je krijgt er pas last van als het regelmatig terugkeert. Omdat bij het veranderen van je gedrag en je gevoel, bewustwording essentieel is, helpt een counselor je met de bewustwording van patronen. En reikt daarna de kennis en mogelijkheden aan om veranderingen aan te brengen die blijvend zijn. Een stress-counselor weet alles van stress en werkt samen met de cliënt aan patronen die stress veroorzaken.

Wat is Stress?

Stress is een vorm van spanning. Het is een verstoring van het evenwicht. Stress heeft zowel lichamelijke als geestelijke gevolgen. Stress is niet per definitie verkeerd. Het speelt bijvoorbeeld een rol als er gevaar dreigt en draagt dus bij aan overleven of welzijn. Stress kan ook positief zijn bij de voorbereiding op een wedstrijd, een bijzondere prestatie die geleverd gaat worden op het werk of privé. Deze vorm van stress zorgt ervoor dat je gefocust bent, alert en de zaken goed voorbereidt. Deze stress verdwijnt weer na enige tijd en je lichaam keert terug in een toestand van rust.
Als stress niet in je voordeel werkt is er sprake van negatieve stress. Wanneer je de negatieve stress te lang of te intens ervaart kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor lichaam en geest. Er kunnen allerlei lichamelijke en geestelijke klachten ontstaan. Wanneer spanning en ontspanning met elkaar in balans zijn en elkaar regelmatig afwisselen, is er niets aan de hand. Als de spanning echter niet voldoende wordt opgevolgd door perioden van ontspanning, rust en emotionele ontlading, dan blijft de boog gespannen. De spanning blijft te lang op een hoog niveau, waardoor de volgende stressvolle situatie tot een nog hogere spanning leidt. De spanningsvolle situaties zullen elkaar steeds sneller opvolgen, omdat je minder kunt hebben. Na verloop van tijd neemt je veerkracht af. De rek is eruit. Dit kan leiden tot overspannenheid.
De grenzen tussen positieve spanning naar belasting en overbelasting overschrijd je heel geleidelijk. Geleidelijk aan komen er ook steeds meer problemen bij. Want spanning op één gebied in je leven heeft ook invloed op andere gebieden. Zoals bijvoorbeeld werkstress op den duur invloed kan hebben op je relaties en omgekeerd. Ontspanning is dus uitermate belangrijk!

Signalen van Stress

We zijn stress zo normaal gaan vinden dat de signalen vaak niet worden opgemerkt of niet worden herkend als stresssignalen. De belangrijkste signalen zijn:

Lichamelijkhoofdpijn, spijsverteringsklachten, slaapproblemen, spier-en gewrichtspijn, verhoogde bloeddruk, hyperventilatie, moe en lusteloos, druk op de borst, verminderde weerstand, hormonale klachten
Emotioneelsnel geïrriteerd of boos, kort lontje, onzeker, machteloos gevoel, rusteloos of opgejaagd, depressief of somber en pessimistisch, zelden lachen
Mentaalverstrooid, geheugenproblemen, piekeren, uitstelgedrag, concentratieproblemen, ongeïnteresseerd of gedemotiveerd, besluiteloos, chaotisch
Gedragander eetpatroon, meer oppeppers of ontspanners zoals koffie, roken, alcohol, snoep, medicatie, behoefte aan rust, miscommunicatie, minder samenwerking of samen doen, vaker afwezig, niet meer kunnen ontspannen, minder behoefte aan seksualiteit, soms fanatieker sporten, meer ongevallen en ongelukjes

Optimaal stressniveau

Stress is niet voor iedereen gelijk. Wat de een als prettig en uitdagend ervaart vindt de ander bedreigend. De persoonlijkheid speelt een grote rol. Het is belangrijk om jezelf te kennen en te weten wat je optimale stressniveau is. Het klinkt misschien vreemd, maar je kunt ook te weinig spanning ervaren. Dit kan bijvoorbeeld voor komen als je werk of studie te gemakkelijk of te eentonig is in vergelijking met je capaciteiten.
Onderstimulatie kan leiden tot vermoeidheid, verveling, demotivatie, onderpresteren of depressie. Boven de optimale drempel kan stress leiden tot burn-out en alle bovengenoemde klachten.
Mensen die op hun optimale stressniveau functioneren zijn gemotiveerd, efficiënt, in harmonie met zichzelf en hun omgeving, passen zich flexibel aan en hebben een heldere kijk, zijn zelfverzekerd en prettig gezelschap.

Wat kan stress-counseling voor jou betekenen?

Een stress-counselor zal de cliënt helpen om het persoonlijke optimale stressniveau te ontdekken en te behouden en helpt om de vitaliteit te herstellen. Samen breng je de reële, objectieve werk- en levensdruk in kaart, de irreële denkpatronen, de vitaliteit en de bezieling. Hiervoor kijk je naar: alledaagse stress, werkstress, slepende omstandigheden, ingrijpende gebeurtenissen en trauma’s, stressverhogende gedachten, persoonlijkheid aan de ene kant. En aan de andere kant: de geestelijke en lichamelijke veerkracht, sociale steun, positief denken, zingeving, voeding, rustmomenten en beweging. Als je lichamelijk en geestelijk veerkrachtig bent, ben je vitaal en in balans. Je kunt de druk dan goed aan.

Dat is de bedoeling van stress-counseling!